Reklam-forum.se startsida!
Ordet är fritt
Reklam-forum.se är till för alla som tycker något om reklam – stort eller smått, högt eller lågt. Genom att registrera dig som användare kan du själv delta i diskussionerna och även starta egna trådar. Välkommen! Läs mer ...

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur mycket ser man?
InläggPostat: 3 mars 2009, 13:27 

Om man går in på exempelvis aftonbladets hemsida eller någon annan större sida så är den precis full av reklambanners som blinkar och glittrar och hoppar och rör sig. Min uppfattning är att jag aldrig lägger märke till de olika budskapen eller avsändarna, jag ser bara i ögonvrån att någonting rör sig. Men frågan är förstås hur mycket av det man registrerar omedvetet och som sedan omvandlas till köpbeslut i affären? Ganska läskigt när man tänker efter ...

Inläggsrubrik: Re: Hur mycket ser man?
InläggPostat: 3 mars 2009, 13:40 

Det är väll precis i så fall lika läskigt som reklam en vanlig papperstidning? :P

InläggPostat: 3 mars 2009, 13:42 

Hmmm, ja det har du förstås rätt i. Nu blev det riktigt läskigt :shock:

InläggPostat: 5 mars 2009, 08:56 

Jo det är sant, det som vi bara uppfattar och registrerar i periferin ungår ju allt försvar, det går rakt in i hjärnan och lagras. Nästa gång vi ser produkten känns den bekant och vänlig utan att vi kommer ihåg varför och kan skydda oss. Vi tror att det är VI som faktiskt vill ha produkten.

Jag gick härom dagen förbi ett papper med matförslag som man skulle kryssa i för en resturang i närheten som ska profilera sig lite. Dagen efter går jag förbi det lilla bordet lappen ligger på och blir helt galet sugen på stekt strömming och mos med skirat smör!

Blev sedan lite misstänksam och gick tillbaka till bordet och läste bland de väl 50 alternativet med liten text (dvs jag hade inte kunnat läst texten ens om jag tittat mot latten) och mycket riktigt fanns det med som förslag. Jag hade dagen innan kryssat i det alternativet utan att reflektera så mycket över det, och såååå lite stimuli krävdes för att det skulle bubbla upp!

Jag kan bara dra slutsatsen att om vi vill skydda oss mot reklam, måste vi stanna upp för den och reflektera över den för att den inte ska intas subliminalt.

Vilket leder mig till slutsats nummer 2, vi KAN inte skydda oss mot reklam följdaktligen. Tar vi inte in den subliminalt så kommer vi läsa av all information och exponeras för produkten likväl.

moment 22

InläggPostat: 22 april 2009, 07:29 

Och kanske är det en skepsis i början, innan man vänjer sig? Jag har märkt att jag börjat klicka på allt mer som rör sig på Aftonbladet tex. Det gjorde jag aldrig förut. Jag vet inte varför, men det känns som om det är en vana bara.

InläggPostat: 27 april 2009, 20:28 
Användarvisningsbild

Att se all reklam har jag ingen problem alls för! Däremot har det nästan aldrig hänt att jag klickar på bannerannonser på webben. Av någon anledning känns det som man kommer få virus eller något. Känns alltså fortfarande ganska osäker vart man kommer att hamna. :roll:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ]